NOTE

Generalforsamlingen blev afholdt i cafeteriet i Nordgårdshallen.

Vi huskede at opgradere smørrebrødet til 'deluxe' versionen og undgik klager angående kvaliteten!

Det var første generalforsamling, der blev afviklet ved brug af projektor og PC :-)

Referat af generalforsamling i Lodsejerlauget Vibo Plantage.

Der blev lørdag den 28. juli 2012 afholdt ordinær

generalforsamling i Nordgårdshallens Cafeteria, Nykøbing Sj

med følgende dagsorden:

1.       Valg af dirigent

2.       Formandsberetning

3.       Aflæggelse af regnskab for kalenderåret   2012

4.       Fastlæggelse af kontingent

5.       Indkomne forslag

6.       Valg

7.       Eventuelt

Til stede ved generalforsamlingen var den samlede bestyrelse og ca. 45 beboere.

ad 1. Valg af dirigent

Flemming Christensen (Vibo Strandvej 11) blev valgt til dirigent. Flemming Christensen konstaterede, at varslingen til generalforsamlingen var i orden og generalforsamligen dermed var lovlig.

ad 2. Formandsberetning

Formand Kåre Byrnak bød velkommen til den ordinære generalforsamling 2012.

Kåre Byrnak indledte med at fortælle, at årets formandsberetning ville blive opdelt i 4 forskellige områder. Udover formandens egen beretning ville den omfatte nyt fra 3 hovedområder i bestyrelsens arbejde; naturplejen (v. udvalgsformand Lone Krausing), hegn/veje (v. udvalgsmedlem Torben Krog) samt fra administration (v. sekretær Jacob Weinreich).

Kåre Byrnak præsterede også de 3 udvalg, der arbejdes med i bestyrelsen. Disse er;

a)      Naturpleje udvalget

b)      Vej/hegn udvalget

c)       Lokalplan udvalget

Formandens beretning lyder som følger:

”Det har været et arbejdsomt år for bestyrelsen, både en række meget synlige som enkelte lidt mindre synlige emner har været behandlet.

Som I sikkert har bemærket har vi i overensstemmelse med beslutninger på tidligere års generalforsamlinger haft ekstern støtte til at klare naturplejen på de to strandarealer, ligesom vi på arbejdsdagen i foråret har fjernet indhegningen på østarealet, hvorefter får og geder ikke længere indgår som element i naturplejen –effekten stod ikke længere mål med besværlighederne med pasning af og gødning efter dyreholdet. Den eksterne støtte til naturplejen er gennemført af Care4Nature, et firma, der efter bestyrelsens opfattelse er meget bevidst om at benytte de mest korrekte arbejdsmetoder for at beskytte naturen. Vi måtte desværre under arbejdet konstatere, at firmaet havde undervurderet opgavens omfang, hvorfor den sidste trediedel af arbejdet har en ringere kvalitet end resten. Bestyrelsen er derfor kommet overens med firmaet om en tilsvarende reduktion i det endelige beløb for arbejdet, således er årets udgifter til den eksterne støtte i størrelsesordene 21.000 kr. Vi håber hermed at have taget et kæmpe skridt fremad med naturplejen og at det efterfølgende arbejde - vi selv skal præstere - kan blive mere overkommeligt. Dog er det bestyrelsens forventning, at også de efterfølgende år vil vise behov for ekstern støtte, omend i et noget mindre omfang. Betyrelsen vil gerne her benytte lejligheden til  takke ”Plomben” med Lone Brems og Henrik Olsen for indsatsen i klitterne. Mere om naturpleje senere i beretningen.

Tilsyn, veje, hegn og rabatter giver efter bestyrelsens opfattelse ikke anledning til bemærkninger ud over at takke Jack Hansen Take-It-Easy for et stor indsat med bl.a. utrættelig udbedring af på vejene. Siden sidste sommer har der været èt indbrud i plantagen, hvilket naturligvis er meget beklageligt. En stor tak til Keld Nielsen, for vedvarende og konsekvent tilsyn, Roar Jensen for  nænsom rabatslåning.

Med henvisning til et aktuelt tilfælde med påkørsel af en råbuk i plantagen blev tre råd fra "borger.dk" videregivet, herunder at ”hvis det påkørte dyr blot er kvæstet ikke dødt, skal man ringe til Dyrenes Vagtcentral på tlf. 1812.”

Mere om veje og hegn senere i beretningen.

I fortsættelse af tidligere års arbejde hen mod fuldstændig digitalisering af lodsejerlaugets arbejde og administration har bestyrelsen – jeg burde nok sige sekretæren - siden sidste generalforsamling etableret og udviklet en portal, som forhåbentlig kan være til gavn for medlemmerne og samtidigt lette sekretærens arbejde. Mere herom senere i beretningen.

På den lidt mindre synlige front har bestyrelsen deltaget i det traditionelle samarbejde med Odsherred Kommune gennem ”Fritidshus Sammenslutningen i Nykøbing-Rørvig.” Mere nærværende har bestyrelsen haft drøftelser med Skærby Strand, der gennem nogle år målrettet har arbejdet med bevarelse af deres område som et udpræget sommerhusområde, med en række visioner for byggeri og natur. Det er Skærbys mål at få udvirket, at Odsherred Kommune udarbejder en lokalplan for området. Umiddelbart er det bestyrelsens opfattelse, at der kan være fordele for Vibo i at følge dette arbejde nøje. Bestyrelsen har deltaget i et møde sammen med Skærby, som inviterede os med, og kommunens planafdeling. Bestyrelsen har efterfølgende nedsat et udvalg til at følge dette område tæt.

Bestyrelsens samlede arbejde har siden sidst være organiseret med fire bestyrelsesmøder, en besigtigelsesvandring for hegn og veje, samt en naturplejebesigtigelse af strandarealerne sammen med Care4Nature. Bestyrelsen er etableret med tre udvalg til mere detaljeret at varetage de samlede interesser. De er Naturudvalget, Vej og Hegn –udvalget, samt Lokalplanudvalget. Visionen for arbejdet i de to førstnævnte vil fremgå af dagsordenens senere punkter. Fra min side skal der rettes en stor tak til bestyrelsesmedlemmerne for et stort engagement.”

- Naturpleje (v. Lone Krausing)

Som I sikkert alle har bemærket, er der sket store ting på strandgrundene, forklaringen kommer her i naturplejeudvalgets beretning.

Til indledning vil vi oplyse, at bestyrelsen har besluttet at udvide dette udvalgs arbejdsområde til at dække alle lodsejerlaugets fælles arealer, dvs. klitter, hegn, rabatter osv. Derfor vil man på kommende arbejdsdage også kunne tage sig af andre opgaver end strandgrundenes pleje.

Der har som sædvanligt været afholdt 2 fælles arbejdsdage, henholdsvis i eftersommeren 2011 og i foråret 2012. Begge dage blev afsluttet for de deltagende med dejlige fælles frokoster. Disse frokoster er alene en rigtig god grund til at deltage, for vi har det virkelig så hyggeligt, og vi kommer til at kende hinanden.  Husk, at I er alle så hjerteligt velkomne til at deltage såvel i arbejdet som i frokosten.

Vi varsler hermed den næste fælles arbejdsdag, der vil finde sted den 8.september 2012 kl. 9 – 13 med efterfølgende sammenskudsfrokost for alle deltagende. Nærmere oplysninger om dagens opgave/værktøj vil blive oplyst  forud på vores WEB-portal.

I eftersommeren blev der fortrinsvis gravet roser op, men også taget fat på lyngplejen, og i foråret blev hegn og dyrehus på østgrunden fjernet, som konsekvens af beslutningen om at ændre strategi for arbejdet med naturplejen. Der var ikke mere at opnå ved den tidligere metode.

Der er nu udarbejdet en vision for plejen af strandgrundene.

De skal fremstå som magre sandbunde med den flora og det dyre- og insektliv, der er karakteristisk for de to naturtyper, som de repræsenterer. Sådan lå de konstant indtil omkring 1960, hvorefter der er sket en voldsom tilvækst af græs og truende, indvandrede arter, der kvæler den oprindelige, sarte vegetation. Det skyldes ændringer i luften og i jorden som følge af udviklingen i industrisamfund og landbrug.

For at fremme vores vision om strandgrundene skal virkningen af den utilsigtede ”gødskning” fjernes.

Jorden skal udpines.Dette skal ske ved årlig afskæring og fjernelse af vegetation. Fjernelse af afskåret materiale er uhyre vigtig, for det afskårne må ikke ligge og formulde og dermed skabe ”jordforbedring”. Ved en sådan gennemført pleje vil man årligt kunne bringe ”tiden” 10 år tilbage mod tilstanden før ca. 1960. Det er måske optimistisk, men der er ingen tvivl om, at det er vejen frem for os for igen at kunne se de blomstrende strandenge på den magre bund.

I erkendelse af at vi må have professionel hjælp for at kunne nå frem til visionen, blev der i foråret taget kontakt til naturplejefirmaet Care4Nature, som har erfaringer fra arbejde for Skærby Grundejerforening. Efter en besigtigelse af arealerne havde konsulenten forslag til en effektiv pleje. Han fandt arealerne spændende og fremhævede, at vi havde elementer, som gjorde os interessante i miljøsammenhæng: både nikkende kobjælde, markfirben og hugorm har mijømyndighedernes opmærksomhed som noget, der skal passes på.

Care4Nature har efterfølgende givet tilbud, og arbejdet er nu igangsat.

Care4Nature har slået og fjernet græs op mod klitterne, klippet roser. De har indledt en såkaldt mosaik-slåning af lyng, og de har fjernet gyvelplanter i den gamle dyrefold. Alt dette er sket med al mulig hensyntagen til de bevaringsværdige elementer. Jeg kan fx nævne, at jeg på arbejdsdagen gik vestgrunden igennem og fandt 20 planter af nikkende kobjælde. Care4Nature fandt på deres græsslåningsdag de 17, og rundt om dem blev græsset slået med le, for at sikre at de kunne kaste frø.

Fremover vil der være behov for en årlig slåning og fjernelse af afslået materiale, men med tiden vil arbejdet blive mindre og mindre, efterhånden som jorden udpines.

Det var det væsentlige om strandgrundene.

Vi fornemmer en voksende interesse hos vores medlemmer for at kende den natur, som Vibo Plantage er kendetegnet ved. Man vil gerne plante det rigtige på sin grund for at bevare denne natur. Mange har sikkert også oplevet skuffelsen ved, at de dyre planter bare går ud eller ikke rigtig passer ind i naturen. Det er godt at kende sin grunds natur, før man lytter til planteskolerne, som jo så gerne vil sælge deres dyre træer. Vi bor på sand, og hælder man muld og gødning på, får man helt sikkert ødelagt plantagens natur, og gør dermed mere skade end gavn.

For at hjælpe til at vi alle får mulighed for at gøre tingene bedst muligt, vil bestyrelsen arrangere en naturvandring i området under kyndig ledelse af en konsulent. Arrangementet vil finde sted en lørdag i juli måned 2013 og vil blive varslet sammen med indkaldelsen til næste års generalforsamling.

Måske er der nogen af jer, der ikke kan vente til næste år med at gøre det rigtige på jeres grund. Til jer er der måske hjælp at hente i den stak brochurer om pleje af naturgrunde, som I kan hente et eksemplar af her hos mig i aften.

En praktisk oplysning. Foreningen ejer en buskrydder, en lyng-le, brydegreb og hakke.

Dette værktøj kan lånes af medlemmer. Det opbevares hos Niels og Inger Lise Bonderup, Andrupsvej 2.

Til slut vil vi takke for jeres deltagelse på arbejdsdagene og for husly til frokosten på disse dage. Vi vil takke for den entusiasme og interesse, som I viser.

Vi vil takke Jack Nielsen, som udover at deltage i arbejdsdagene, sørger for at vi kan gå uden rosentorne til stranden på vestgrunden, og vi vil takke Lone Brems og Henrik Olesen, som også udover at medvirke på arbejdsdagene, holder klitarealet på østgrunden fri for alt det uønskede. Det er så dejligt at mærke, at ansvaret for vores natur er noget, man tager alvorligt.

- Vej/hegn  (v. Torben Krog)

På samme måde som i naturudvalget fortalte Torben Krog, at der i vej/hegns udvalget ligeledes er udarbejdet en vision for området.

Vejene tilstræbes vedligeholdt således, at det i sommerhalvåret til enhver tid er muligt at færdes sikkert i bil, på cykel og til fods. Dette skal ske ved løbende udbedring af huller, gerne ved frivillig indsats, samt hovedreparation når nødvendigt. Dette antages for budgetformål at være hvert 25. år for asfaltvej og hvert 10. år for grusvej.

Foreningens hegn langs vejene vedligeholdes ved plantning af brombær, tjørn eller anden beplantning, som er vanskelig at passere. Pigtråd fornyes ikke og nedtages hvis hensigtsmæssigt. Trådhegn kan fornyes hvis hensigtsmæssigt.

Skilte opsættes med henblik på regulering af adfærd i Plantagen, jfr. Ordensreglerne. Der tilstræbes et minimum af skilte og en naturlig indpasning i området, f. eks. med vejnavne på sten.

Hermed slut på visionen omkring vej/hegn. Der var ingen efterfølgende spørgsmål til Torben Krog.

- Administration (v. Jacob Weinreich)

Jacob Weinreich fortalte de fremmødte, at Vibo Plantage nu har fået sin egen webportal. Den kan findes på www.viboplantage.dk. Den er hjemmelavet i den forstand, at Jacob Weinreich selv har lavet portalen.

Det blev pointeret, at viboplantage.dk fremfor alt skal ses som en ekstra service til lodsejerlaugets medlemmer. Der vil ligge en del praktisk information, nyheder, vejrudsigt, referater fra tidligere generalforsamlinger, en opslagstavle hvor beboere kan ’hænge’ beskeder op med videre.

Jacob Weinreich gennemgik de forskellige punkter på viboplantage.dk så alle fremmødte fik en indsigt i indholdet.

Hensigten med viboplantage.dk er på sigt at få skåret ned på en del af den administrative byrde. Referater mv. udsendes fortsat efter generalforsamlingen, hvor hensigten er, at lodsejerlauget på sigt vil overgå til at referater hentes direkte fra hjemmesiden.

Der blev kraftigt opfordret til, at alle medlemmer meldte sig med e-mail adresser. Også dette for at lette den administrative byrde, men også for at skære ned på omkostningerne til udsendelser. Omkring halvdelen af lodsejerlaugets beboere er i dag ’elektroniske’ og får indkaldelser, referater mv. via e-mail. Tilmelding vil også give medlemmer mulighed for at få løbende opdateringer omkring arbejdsdage og andre tiltag i plantagen.

Dirigent Flemming Christensen tog herefter ordet og da der ikke var spørgsmål til formandens beretning, blev den herefter godkendt.

ad 3. Aflæggelse af regnskab for kalenderåret 2011 (v.Torben Krog)

Torben Krog fremlagde regnskabet for 2011. Årets resultat viste et overskud på kr. 53,388. De samlede udgifter har stort set været identiske med 2010.

Indestående på konto hos Danske Bank lyder på kr. 179,223. Det er en god reserve at have til næste gang, der skal større arbejder til som eksempelvis renovering af vejene.

Spørgsmål fra Lotte Hedeager (Vibo Skovvej). Lotte Hedeager gjorde opmærksom på, at kontingent forhøjelsen sidste år skyldes behovet for ekstern hjælp til at for sat skik på strandgrundene. Lotte Hedearger ønskede at vide, hvor vidt denne udgift ikke længere var forventet. Svaret fra bestyrelsen lød på, at vi fremadrettet også har behov for ekstern hjælp til strandgrundene, selvom dette ikke nødvendigvis sker via Care4nature.

Ad 4. Fastsættelse af kontingent for 2013. (v. Torben Krog)

Kontingentet for 2013 blev fastsat til kr. 800 som i 2012. Torben Krog gjorde opmærksom på, at der fortsat både kan betales via bankoverførsel (reg. nr. 1551 konto nr.  0006468586) eller ved hjælp af girokort.

ad 5. Indkomne forslag

Der var ingen indkomne forslag til årets generalforsamling.

ad 6. Valg

I henhold til vedtægternes §11 afgår efter tur:

Torben Krog, kasserer (bestyrelsen - villig til genvalg)

Lone Krausing (bestyrelsen - villig til genvalg)

Lars Rytter (suppleant – villig til genvalg)

Flemming Christensen (revisor – villig til genvalg)

Willy Madsen (revisor – afgår. Bestyrelsen indstiller Jørgen Gade, Vibo Vestvej 9, til ny revisor)

Jette Rosenlund (revisor suppleant, villg til genvalg)

Til bestyrelsen genvalgtes kasserer Torben Krog og Lone Krausing. Lars Rytter blev genvalgt som suppleant, mens Flemming Christensen og Jørgen Gade blev valgt som revisorer. Jette Rosenlund blev genvalgt som revisorsuppleant.

Det giver dette nye ’hold’ til udførelse af næste års opgaver:

BESTYRELSEN (5)

Kåre Byrnak (formand)

Torben Krog (næstformand + kasserer)

Lone Krausing

Bjarne Frese

Jacob Weinreich (sekretær)

SUPPLEANTER (2)

Lars Rytter

Willy Madsen

REVISOR (2+1)

Flemming Christensen

Jørgen Gade

Jette Rosenlund (suppleant)

ad 7. Eventuelt.

Der var blot en enkelt kommentar på årets generalforsamling.

Kommentar 1 – Marianne Larsen Egersdal (Vibo Østvej 7)

Marianne ønskede at høre, om bestyrelsen tog direkte kontakt til nye medlemmer i plantagen for at forklare om ordensregler, love og for at byde velkommen til. Kåre Byrnak fortalte, at der fortsat arbejdes med at udarbejde en velkomstpakke til nye beboere. Vi får i bestyrelsen ikke automatisk besked, når nye flytter til, hvorfor al hjælp og advisering er velkommen.

Lotte Hedeager tilføjede, at det i den forbindelse vil være klogt at gøre opmærksom på, hvordan plantagens fauna er, så nyankomne kan få hjælp til dels at forstå visionen på området, men også få forståelse for, hvilke planter/træer der trives her.

Formanden takkede dirigenten for veludført hverv og dirigenten takkede forsamlingen for god ro og orden.

Således afsluttedes den 68. generalforsamling i Vibo Plantage.

Således passeret

Flemming Christensen