NOTE

Generalforsamligen blev afholdt i cafeteriet i Nordgårdshallen.

Kåre Byrnak blev valgt som formand i stedet for afgående Henning Møgelberg Nielsen.

Referat af generalforsamling i Lodsejerlauget Vibo Plantage

Der blev lørdag den 30. juli 2011 afholdt ordinær generalforsamling i Nordgårdshallens Cafeteria, Nykøbing Sj. med følgende dagsorden:

1.       Valg af dirigent

2.       Formandsberetning

3.       Naturpleje

4.       Aflæggelse af regnskab for kalenderåret 2010

5.       Indkomne forslag:

a) Diskussion om vedligeholdelse af vej/rabatter

6.       Valg

I henhold til vedtægternes paragraf 11 afgår efter tur:

Bjarne Frese (villig til genvalg)

René Sørensen (genopstiller ikke)

Bestyrelsen indstiller Jacob Weinreich som nyt medlem

Henning Møgelberg Nielsen (genopstiller ikke)

Bestyrelsen indstiller Kåre Byrnak som ny formand

7.       Eventuelt

Til stede ved generalforsamlingen var fra bestyrelsen Lone Krausing, Torben Krog og René Sørensen.

ad1. Valg af dirigent

Til dirigent valgtes Flemming Christensen (Vibo Strandvej 11) igen i år. Flemming Christensen indledte med at takke for hvervet og konstaterede at generalforsamligen var lovligt indvarslet.

ad2. Formandsberetning (v. Torben Krog)

Jeg vil indlede med at takke Henning Møgelberg for den store og dygtige indsats han har bidraget med som formand gennem de sidste 11 år.

Vi plejer at mindes de grundejere, som i årets løb er afgået ved døden. Heldigvis er der os bekendt ingen døde.

Som nævnt i sidste års beretning er Vibo medlem af FSNR(Fritidshus Sammenslutningen i Nykøbing Rørvig), som varetager sommerhusejernes interesser over for  Odsherred kommune. På seneste repræsentantskabsmøde i sammenslutningen her i juni måned omtales kloakeringsprojekt og afvandingsprojekt for området nord for Hov Vig, hvor kommunen øjensynlig er lidt passiv fsva afvanding. Der synes at være en afhængighed mellem de to projekter. Sammenslutningen er stærkt kritisk overfor de vedtagne planer om kloakering og vil forfølge sagen yderligere. For den nysgerrige læser kan der henvises til www.fsnr.dk  under meddelelser.

Vejene er løbende blevet vedligeholdt ved opfyldning af huller fra grusdepoterne i hjørnet af Skovvej og Sydvej og på Vinkelvej. I den forbindelse vil vi ikke mindst takke Jack Hansen fra Take It Easy, som af egen drift har ydet en stor indsats med vejene. Jeg vil i øvrigt gøre opmærksom på vedtægternes bestemmelser om, at den enkelte grundejer er ansvarlig for udbedring af skader på vejene forårsaget af kørsel mv. i forbindelse med byggeri på ejerens grund. Som følge af vejenes pt gode tilstand vil der ikke blive igangsat yderligere tiltag i den nærmeste fremtid. Dog er starten af asfaltvejen plaget af nogle store huller, et forhold vi snarest vil drøfte med naboforeningen, da der er tale om fælles vej.

Som bekendt har vi i ordensreglerne fastsat den maksimale hastighed  til 20 km/t på alle vejene i området, hvilket også fremgår af skiltningen. Vi ved naturligvis godt, at det ikke er sommerhusejerne, der overtræder hastighedsbegrænsningen, men henstiller til at man gør besøgende opmærksom på reglerne af hensyn til små børn, hunde, vilde dyr samt støj og støv. På det seneste har vi tillige haft besøg af ryttere, hvilket formentlig er lovligt, medmindre der er skiltet om det modsatte. Bestyrelsen vil overveje om vi skal anskaffe endnu et skilt til samlingen.

Tilbage står at fortælle at Keld Nielsen fortsætter med at tilse vore huse, og at Roar Jensen fra Dæmningen 6 fortsat foretager klipning af kanter. Begge kan overtales til småjobs for grundejerne.

Vi har i år udsendt indkaldelse pr. e-mail, hvor vi har kendskab til adressen, og opfordrer hermed endnu flere til at oplyse deres e-mailadresse, da det i høj grad letter administrationen. Såfremt det udsendte materiale er vanskelligt læseligt, vil det i flere tilfælde være muligt at indstille udskrivningen til større typer.

René Sørensen har været i bestyrelsen i 10 år og genopstiller ikke. Vi takker René for hans store indsats og engagement og glæder os over, at René forbliver i Vibo.

Til slut vil vi gerne ønske alle en fortsat god sommer.

ad3. Naturplejen (v. bestyrelsesmedlem Lone Krausing)

Der har som de foregående år været afholdt to arbejdsdage, 18. september 2010 og 14.maj i år.

Begge arbejdsdage havde som hovedopgave at slå nyvæksten af gyvel. I forsommeren skal det ske, før gyvelen blomstrer og dermed får mulighed for at kaste frø. Ved at slå den 2 x årligt er håbet at stresse den så meget, at vi efterhånden kommer af med den på begge strandgrundene, hvor den er i stand til at kvæle lyng og strandvegetation, som er sart og kræver lys og mager grund. Til arbejdet har vi fået en stor hjælpende hånd af Henrik Olesen og Lone Brems i ”Plomben”, idet de har tegnet sig for at holde klitarealet ud for indhegningen og helt over til sig selv fri for roser og gyvel.

Vi har i denne sommer ikke udsat geder. Vi vil gøre forsøget at klare os uden dyrene. Det har været lidt uklart, hvor meget deres græsning har betydet for gyvelbekæmpelsen.

Og det har ikke været uden problemer og besvær at have dem gående. Arealet er så lille, at man bliver nødt til at give dem supplerende foder. Det betyder jo, at der skal være nogen, der kan påtage sig fodring 1 gang dagligt. Det har vi kunnet klare ved naboernes hjælp i sommerferie-perioden. Men denne periode er for kort til, at dyrene kan være effektive afgræssere. De skal gå der en måned før og måske en 1½ måned efter skoleferien. Vi har ledt med lys og lygte for at finde nogen i plantagen, der har kunnet påtage sig disse yderperioder, men uden held.  Det er altså situationen nu og her.

Skulle der i plantagen være nogen, der kunne have lyst til at gøre en indsats for sagen, hører vi meget gerne fra dem med henblik på næste sommers planlægning.

Lyngen på vestgrunden tog vi jo hul på i 2009. I eftersommeren 2010 fik vi hjælp af en beboer, som gerne ville have lyngris for at fremme lyngfremspiring på sin sandbunke på grunden. Han fik lov at slå et nyt lille område langs Vibo Strandvej.

I denne forsommer er der voldsom vækst i megen vegetation efter den hårde vinter, også i græsset, som er blevet meget voldsomt i lyngen. Det er noget skidt, og det må vi se, om vi kan få kræfter til at gøre noget ved på den kommende sensommer-arbejdsdag.

På østgrunden er der gang i nyspiret lyng. Nu må vi bare håbe, at den kan klare sig uden gederne til at holde græsset i skak.

Roserne er og bliver en pest. Mest i klitterne og på vestgrunden. Jack Hansen, Take it Easy, påtager sig stadig at slå roserne langs vestskellet, og der er faktisk næsten ikke roser mere på stien ned til stranden. Men i klitten og i den store gryde!!! Det er virkelig slemt at holde den i skak. Bare der var nogen, der ville tage en aktie i den bekæmpelse – evt. uden for arbejdsdagene. Roserne skal stresses med opgravning og afskæring. Nye skud er til at rive op, og det er vigtigt, for de spreder sig med 4 m. lange rødder ud til alle sider, bare på en enkelt sæson.

Vi behøver HJÆLP!!!!

Vores forsøg med den udspændte snor langs stien på vestgrunden må siges at have været en succes. Den stod uantastet til engang i foråret, hvor den blev ødelagt. Men Jack Hansen har sat den op igen.

Vi håber, at I kan se, at den har været med til at beskytte det optrådte areal, som nu igen er ved at danne lidt bund for harekløver, evighedsblomster og de fine blå græstuer.

Snoren har også været god til at beskytte den Nikkende Kobjælde, som kommunen jo er forpligtet til at passe særligt på, jfr. miljøminister Connie Hedegaards påbud i 2004.

Og til slut lige rapport om en glædelig observation. Den lyserøde ærteblomst-busk, der breder sig i grøftekanten på Strandvejen langs indhegningen er Krageklo. Den er smuk og har været væk fra plantagen i mange år. Nu er den her flere steder. Lad os nyde den, og passe på den. Slå den ikke, pluk den ikke! Den skal have lov at stå og kaste frø.

Arbejdsdagene afsluttes som traditionen er med dejlige frokoster, som Jack var så venlig endnu engang at lægge hus til. Det siger vi tusind tak for.

Takke vil vi også gerne alle dem, som har deltaget i arbejdsdagene. Og tak til Henrik, Lone og Jack, som også arbejder på sagen på egen hånd uden for arbejdsdagene. Tak, fordi I har villet ofre jeres fritid på det gode formål til glæde og berigelse for os alle i plantagen. Det er så vigtigt, at vi værner om vores sarte natur og det helt unikke miljø, som er kendetegnende for Vibo Plantage. Gæster siger til mig ”Her er det er fuldstændig som at træde ind i en sommerverden fra1930’erne”. Jeg tror, det er guld værd for os i bogstaveligste forstand at bevare dette indtryk.

Lone Krausing afsluttede sin beretning om naturplejen med at informere forsamlingen om, at næste arbejdsdag er lørdag den 10. september 2011 kl 9.00.

Formandsberetningen og beretningen om naturplejen afledte 4 kommentarer fra forsamlingen.

Kommentar 1 – Kirsten Dinesen (Dæmningen 4)

Med reference til formandens beretning ville Kirsten Dinesen gerne vide, hvor vidt det virkelig var nødvendigt med skiltning mod ridning i plantagen. Der kom yderligere kommentarer under emnet og bestyrelsen besluttede at se problemet an og der sker ikke yderligere for nuværende.

Kommentar 2  – Birger Breum (Vibo Strandvej 7)

Birger Breum udtrykte ønske om at varslinger om arbejdsdage også blev udsendt via email. Lone Krausing svarede på bestyrelsens vegne, at det hermed vil ske fremover.

Kommentar 3 – Lotte Hedeager (Vibo Skovvej 21 + Andrupsvej 12)

Lotte Hedeager var interesseret i at høre om den langsigtede plan for indhegningen på østgrunden. Lone Krausing forklarede, at planen var at se tiden an og følge udviklingen. Herefter vil der blive truffet beslutning om, hvor vidt skur og hegn pilles ned.

Kommentar 4 – René Sørensen (Andrupsvej 1)

René Sørensen fortalte at bestyrelsen arbejder med at indhente tilbud på at få fjernet gyvel to gange årligt hovedsageligt fra østgrunden. Arbejdet ska foretages af en ekstern leverandør.

Formandsberetningen og beretningen om strandarealets pleje blev herefter godkendt.

ad4. Aflæggelse af regnskab for kalenderåret 2010 (v. bestyrelsesmedlem Torben Krog)

Torben Krog redegjorde for årets regnskab, der endte med et positivt resultet på ca. kr. 42,000. Bestyrelsen anbefalede, at kontingentet på kr. 800 fastholdes.

Regnskabet blev godkendt uden kommentarer.

ad6. Indkomne forslag

Der var i år indkommet ét enkelt forslag. Dette var stillet af Kirsten Dinesen (Dæmningen 4).

Forslag 1 – Diskussion om vedligeholdelse af vej/rabatter. Stillet af Kirsten Dinesen.

Kirsten Dinesen mener, det er forkert at bruge meget energi på at ordne naturgrundene, når vi andre steder (som rabatterne) slår disse. Forslaget går i al sin enkelthed ud på at slå en mindre del af rabatterne for at fremme væksten af vilde blomster.

Svaret fra bestyrelsen, Lone Krausing, lød på, at hyppigheden af disse klipninger var vigtig.

Det er naturligvis op til hver enkelt at bestemme for egen grund, men skal vegetationen fremmes, bør klipning ske så få gange som muligt. Kirsten Dinesen ønskede at rabatterne ved fællesarealerne blev klippet mindre.

Forslaget gik til afstemning og blev vedtaget. Det betyder hermed følgende.

På fællesområderne klippes der fremradrettet kun rabatter på Vibo Hovedvej. Der vil her kun være tale om østsiden af Vibo Hovedvej samt  ”trekanten”. Der vil blive klippet i ét spor. Dog vil der en enkelt gang årligt finde én større klipning sted. Dette vil være den sidste slåning på året som sker i oktober. Endelig bliver der fremover ikke klippet rabatter på de andre fællesområder, hvilket er uændret praksis.

ad7 – Valg af bestyrelse og suppleanter

Kåre Byrnak var indstillet af bestyrelsen og blev valgt. Der var ikke andre kandidater.

Jacob Weinreich blev valgt ind i bestyrelsen og afløser René Sørenen, der har leveret en stor indsats i sine over 10 år i bestyrelsen.

Palle Holstrøm (Vibo Østvej 1) spurgte den kommende formand, hvor vidt han havde en holdning til ordensreglerne i Vibo Plantage.

Kåre Byrnak kommenterede at ordensreglerne er bestemt af beboerne i Vibo Plantage og at han bakker op om disse inden for en rummelig tilgang.

Udover formand og bestyrelsesmedlem skulle vælges en yderligere suppleant udover Lars Rytter. Den opgave tog Willy Madsen, Dæmningen 1, på sig og Willy er hermed bestyrelsens 2. suppleant.

Endelig har Torben Rosenlund valgt at trække sig som revisor. Willy Madsen tog også dette hverv på sig. Revisorsuppleant blev Jette Rosenlund, Vibo Skovvej 19.

Det kan endvidere nævnes, at Torben Krog er valgt til næsformand i bestyrelsen, mens Jacob Weinreich varetager rollen som sekretær.

ad8 - Eventuelt

Der var 7 kommentarer under eventuelt.

Kommentar 1 – Willy Madsen (Dæmningen 1)

Willy Madsen havde to kommentarer at dele med forsamlingen. Den første appel gik på at sænke hastigheden, når folk ankommer i bil til Vibo Plantage og i særdeleshed, når vejen går videre ned af Dæmningen. Den anden appel lød på, at folk skal huske at holde deres hunde i snor. Der er trods skiltning for mange fritløbende hunde i særdeleshed på stranden.

Bestyrelsen var enig i begge synspunkter.

Kommentar 2-6 – Finn Nielsen (Vibo Østvej 18) m.fl.

Finn Nielsen åbnede debatten omkring vand i lodsejerlaugets grøfter. Emnet blev debatteret med en stribe deltagere; Peter Kaas Hammer (Vibo Østvej 20), Britta Andersen (Vibo Hovedvej 15), Erling Fraurud (Vibo Vinkelvej 4) og Lars Rytter (Vibo Skovvej 20).

Det er et tilbagevendende problem med vand i grøfter og på flere grunde. Som debatteret tidligere år er det den enkelte lodsejers forpligtelse at holde egne afløb. Lars Rytter fortalte, at han havde talt med beboere i grundejerforeningen Skærby Strand, der ligeledes har problemer. Til det fortalte Britta Andersen, at der i starten af august finder et møde sted, hvor kommunen vil deltage. Man vil her forsøge at afdække, om kommunens tilsynspligt har været mangelfuld, samt søge en fælles løsning af afdækning af problemet.

Kommentar 7 – Kirsten Dinesen (Dæmningen 4)

Med henvisning til tidligere kommentar omkring ordensregler mente Kirsten Dinesen, at det måtte være rimeligt, at beboere i Vibo Plantage kan holde en fest ved særlige lejligeder.

Det affødte en anden kommentar fra Kristina Rytter, der støttede op omkring den holdning.

Torben Krog takkede på bestyrelsens vegne for god ro og orden.

Således afsluttedes den 67. generalforsamling i Lodsejerlauget Vibo Plantage, der havde deltagelse af 56 personer.

Således passeret

Flemming Christensen